sunnuntai 18. elokuuta 2013

Dieselbakteeri vai vettä polttoainejärjestelmässä?

Puuveneilyn realiteetit alkaa iskemään päin naamaa, kun yhden homman saa kuntoon niin toinen menee rikki.

Tällä kertaa ongelma polttoainesysteemissä. Vene käynnistyi, kulki 50 metriä ja sitten kone sammui. Eikä käynnisty. Hinauksen jälkeen otin kotisatamassa bensasuodattimen irto ja kaadoin sakkakupissa olleet dieselit muovipulloon. Kaaduin vielä varatankista vähän tuoretta dieseliä kuppiin ja huutelin sitä.

Lopputuloksena kuvassa näkyvää tavaraa. Mielenkiintoinen kerrostuma, jotenkin raskaampi tavara valuu alemmas ja kirkas jää päälle.

Kyselin puuvenefoorumin asiantuntijoilta asiasta, ja yksimielisesti tilanne on nyt se, että polttoaineen seassa on vettä. Lyhyen päättelyn jälkeen vesi on päässyt polttoaineletkuun samalla kun pilssipumppu hajosi ja vene täyttyi puoliksi vedellä. Olisiko sitten falskaava letkuliitin tai jotain muuta, onhan toki mahdollista että myös bensatankin korkki falskaa mutta en oikein usko. Katselin silmämääräisesti noita omia polttoaineletkun liittimiä, ja ne ovat mallia puutarhaletku 10 vuoden takaa. Ruostuneita ja väljiä. Mielenkiintoisena kuriositeettina mallia Amerikan pojilta, ei ole enää ihan puutarhaliittimiä nämä:



Asian selvittely jatkuu, ja vene seisoo laiturissa...Ehkäpä koitan jotain astetta jämäkämpää liitosta ja laadukkaampia letkuja, erillinen polttoainesuodatin jossa vedenerotin myös harkinnassa. Onko tästä kokemuksia?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti